Dziś mamy 29 marca 2024, piątek, imieniny obchodzą:

25 kwietnia 2023

Wiosenna wyprawa. Wspólna wędrówka po Górach Stołowych

fot. powierzone

W dniach od 14 do 16 kwietnia grupa pracowników Zakładu Poprawczego w Kcyni, członków i sympatyków Koła# Turystów Górskich im Klimka Bachledy w Kcyni, wspólnie z rodzinami i przyjaciółmi wyruszyła na wiosenną wycieczkę w Góry Stołowe.

Formuła aktywnego wypoczynku w gronie rodzinnym i towarzystwie przyjaciół, którzy, jak my pracują z młodzieżą w różnych ośrodkach wychowawczych, umożliwia nam na zdystansowanie się do różnych aspektów pracy wychowawczej. Wspólna wędrówka po górach i idące za tym wyzwania oraz wzajemna pomoc, a później towarzyskie spotkanie w schronisku przy ciepłym kominku, pozwalają na inne spojrzenie na naszą pracę codzienną w zakładzie poprawczym. A co ciekawe my wcale o naszej pracy nie rozmawiamy…

Otaczające nas góry wymuszają na nas odpowiednie refleksje i przemyślenia. Dotyk zimnej skały, często zalodzonej, wycisza i zmusza do właściwego ustawienia hierarchii wartości. Góry uczą pokory, odzierają z fałszywych wyobrażeń o sobie samym. Dlatego tak wielu ludzi boi się w nie wyjeżdżać, jakby podświadomie wyczuwając ich potęgę, nie chcąc się zmierzyć ze swymi słabościami, wolą dalej żyć swoimi iluzjami. Jeśli im to pomaga w życiu codziennym, to może i lepiej, że unikają spotkań z górami i w inny sposób poszukują treści swej egzystencji. Nic tak nie łączy ludzi jak zaufanie, że w czasie wspólnej wędrówki, można liczyć na podanie pomocnej dłoni, życzliwość, zrozumienie i zaufanie do swoich decyzji i partnera, szczególnie gdy do pokonania jest zalodzona szczelina skalna. A wędrówka w niekorzystnych warunkach atmosferycznych (deszczu, mgle, śniegu, niskich temperaturach) jeszcze potęguje te doświadczenia. Uskrzydlała nas radość z wędrówki po górskich ścieżkach najmłodszych uczestników wyprawy: czteroletniego Mateusza, dziesięcioletniego Miłosza i dwunastolatków Kacpra i Kuby. Ich niespożyta energia, odwaga w pokonywaniu trudności i młodzieńczy zapał, prostowały nasze przygarbione plecy i budowały w nas poczucie dumy z nowego pokolenia górskich turystów. Te „górskie kryształy” wymagają delikatnego szlifu i umiejętnego wzmacniania drzemiących w nich pokładów radości chodzenia po górach. Doskonale radziły sobie nasze panie: dwie Anie, dwie Natalie, Grażyna, Renia i Basia, przed którymi wymyślałem na szlaku coraz to nowe zadania i trudności, a one z uśmiechem je pokonywały. Z przekorą oczekując więcej. U nich mieszał się młodzieńczy entuzjazm, wdzięk i upór z doświadczeniem i profesjonalizmem.

Pierwszego dnia po złożeniu naszych bagaży w „Domku w Lesie” w Karłowie, w strugach deszczu, zabłoconym szlakiem, podzieleni na dwa zespoły wyruszyliśmy w góry. Jeden zespół przeszedł z Lisiej Przełęczy na Narożnik i dalej przez Łężyckie Urwisko i Kopę Śmierci do Skał Puchacza. Powrócił obok Torfowiska Batorowskiego przez Białe Skały do Lisiej Przełęczy. Drugi zespół wyszedł na krótki rekonesans na Szczeliniec. Wieczorem, korzystając z deszczowej aury wyruszyliśmy na zwiedzanie unikalnego (ze względu na deficyt wody w Górach Stołowych) i malowniczego zjawiska hydrologicznego, jakimi są kaskady wodospadu Pośny. Następnego dnia pojechaliśmy do Czermnej, gdzie zwiedziliśmy osiemnastowieczną Kaplicę Czaszek. Zgromadzone w niej, z pietyzmem wyeksponowane szczątki ofiar wojen na terenie Kotliny Kłodzkiej wprowadziły nas w zadumę nad okrucieństwami wojen. Następnie przeszliśmy efektowny labirynt skalnych ścieżek na Błędnych Skałach, pełnych monumentalnych ostańców skalnych, które zachwycając nas, wciągały coraz bardziej za każdym krokiem, w mroczne i ciasne szczeliny. Wracając do Karłowa, zwiedziliśmy jeszcze pozostałości Fortu Karola. Po zjedzeniu obiadu i chwili odpoczynku, pod wieczór zdecydowaliśmy się na ponowne wejście na najwyższy szczyt Gór Stołowych - Szczeliniec, aby podziwiać z tarasów przepiękne widoki otaczających nas gór i rozjarzonych nocnymi światłami okolicznych miasteczek i wsi. Przy zachodzącym słońcu było nieziemsko, wręcz bajecznie! Przyświecając sobie latarkami, wróciliśmy po zmroku do schroniska. Późnym wieczorem w sali kominkowej naszego schroniska wzięliśmy udział w spotkaniu towarzyskim z grupą turystów z Wałbrzycha i Opola. Zadzierzgnęliśmy nowe przyjaźnie i znajomości. W niedzielę, po spakowaniu się pożegnaliśmy jakże życzliwych dla nas i gościnnych gospodarzy „Domku w Lesie” - Michała i Filipa. Następnie przejechaliśmy przez granicę polsko-czeską i zatrzymując się w Teplicach, zwiedziliśmy elementy Skalnego Mesta w czeskich Górach Stołowych. Wędrówka wąskimi szczelinami skalnymi i podziwianie malowniczych potoków Skalnego Mesta Adrspach były przysłowiową „wisienką na torcie” naszej górskiej wyprawy.

Na pewno wrócimy jeszcze w te góry, aby nie tylko obejrzeć nieznane sobie jeszcze górskie zakątki, ale aby również zwiedzić malownicze dolnośląskie zabytki: zamki, pałace, klasztory i twierdze. Bez tego nie zrozumiemy unikalnego piękna tej krainy. Tak bardzo innego od bliskiego naszemu sercu piękna Karpat Wschodnich i Południowych.

Materiał: Jacek Maćkowski

Oceń artykuł: 7 4

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!

LOKALNY HIT

Szkolenie z HACCP
59PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Szkolenie okresowe dla pracodawców i osób kierujących pracownikami
159PLN
Budowa magazynów
Fotoksiążka A4 28 stron
51,00PLN
Rozliczenia ZUS
od 50PLN
Opracowujemy Instrukcje bhp
Ochrona środowiska dla firm

Prawo pocztowe. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Ustawa umożliwia przekazanie Poczcie Polskiej# 2,052 mld zł dotacji na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2021-2024 r.

Dzisiaj Wielki Piątek. Czas smutku, żałoby i skupienia

Wielki Piątek jest czasem powagi, smutku, żałoby i skupienia#. W kościele tego dnia nie odprawia się mszy św., tylko ma miejsce wieczorna Liturgia Męki Pańskiej. Najważniejszym jej elementem jest adoracja krzyża. Wierni podchodzą do krucyfiksu, przyklękają i symbolicznym ucałowaniem wyrażają przyjęcie odkupienia Jezusa. Liturgię wielkopiątkową kończy przeniesienie Najświętszego Sakramentu z ciemnicy do tak zwanego Grobu Pańskiego upamiętniającego złożenie do grobu ciała Chrystusa. Grób Pański stanowi ważny element Wielkiego Piątku i jego przygotowywanie jest szczególnie polskim zwyczajem. W grobach tych są często symbole narodowe oraz nawiązania i aluzje do aktualnych wydarzeń oraz problemów społecznych.

Społeczne sadzenie lasu. Akcja żołnierzy Obrony Terytorialnej

27 marca kujawsko-pomorscy Terytorialsi z kompanii #dowodzenia, 81 batalionu lekkiej piechoty z Torunia, 83 batalionu lekkiej piechoty z Grudziądza oraz pracownicy cywilni RON wraz Dowódcą 8. Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej płk Marcinem Dojasiem w ramach kolejnej udanej współpracy Brygady z leśnikami wzięli udział w akcji społecznego sadzenia lasu.

Pod Bydgoszczą wylądowało UFO? Tajemniczy spodek pod lasem

- To spodek obcej cywilizacji, UFO, a może to jakieś urządzenie szpiegowskie# z innego kraju? - spekulują mieszkańcy Tarkowa Dolnego w powiecie bydgoskim na widok dziwnego pojazdu, który stanął na jednej z łąk pod lasem w powiecie bydgoskim.