Dziś mamy 21 listopada 2024, czwartek, imieniny obchodzą:

18 listopada 2024

Urzędowe listy polecone. Od stycznia na skrzynce mailowej

fot. Ministerstwo Cyfryzacji

fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe #poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. To kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej.

 

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. To wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń. Wszystkie osoby, które chciałby skorzystać z takiej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach.

Odbierz pismo z urzędu w dowolnym momencie

e-Doręczenia umożliwiają bezpieczną i szybką komunikację pomiędzy obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi poprzez adres do doręczeń elektronicznych. Dzięki temu systemowi można zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów. W praktyce oznacza to, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej, bez potrzeby wizyty na poczcie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu.

Od początku przyszłego roku oficjalna korespondencja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną będzie szybsza, sprawniejsza i dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. W pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.

e-Doręczenia w kilku prostych krokach

Aby móc wysyłać i odbierać korespondencję urzędową, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Warto to zrobić jak najszybciej, żeby już od początku stycznia korzystać z nowego systemu komunikacji z urzędami publicznymi. Dokładna instrukcja, jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń, znajduje się TUTAJ.

e-Doręczenia mają wiele zalet, z których największa to oszczędność czasu. Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem. Nie ma również konieczności wizyty w urzędzie, aby złożyć potrzebne dokumenty, ponieważ pisma czy wnioski można wysłać bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.

Dużym udogodnieniem są również bieżące powiadomienia o nowej wiadomości i możliwość sprawdzenia w dowolnym momencie statusu korespondencji urzędowej. Co ważne, system e-Doręczeń jest udostępniany obywatelom bezpłatnie, dlatego dla wielu osób i form będzie to również spora oszczędność finansowa.

Administracja cyfrowa coraz bliżej

Wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji państwowej. W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki. Rozwiązanie to usprawni również pracę administracji publicznej, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych – podkreśla Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

W Polsce Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (e-Doręczenia) jako usługę zaufania reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Dostosowuje ona krajowe przepisy do wymogów europejskich, dzięki czemu e-Doręczenia są równoważne prawnie z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Więcej informacji na temat o e-Doręczeniach znajduje się na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń artykuł: 22 13

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad

    • -2 (8)

    Włościanka, w dniu 18-11-2024 12:23:23 napisał:

    Poczta Polska padnie i trudno ją będzie odbudować. A cyfryzacja okaże się niewypałem. Płyty CD ogłaszano cudem co to setki tysięcy lat przechowa dane... Dziś na śmietnikach...

    odpowiedz

    • 0 (10)

    Zarządca, w dniu 18-11-2024 14:05:38 napisał:

    I o to chodzi żeby PP padła a potem jak nie będzie prądu albo zabraknie sprzętu to cofniemy się do ery kamienia łupanego.

    odpowiedz

    • 0 (8)

    Ja, w dniu 18-11-2024 14:43:25 napisał:

    Pogonić to coś co niszczy nasz kraj Meile wsadźcie sobie głęboko .

    odpowiedz

    • 1 (5)

    Druga strona medalu, w dniu 18-11-2024 14:59:47 napisał:

    Życzę powodzenia.Wpierw trzeba zmienić mentalność biurokratów,nauczyć ich podstaw prawa,w tym administracyjnego i surowo karać za lekceważenie e-korespondencji,tworzenie"swoich" podstaw prawa i wpoić im że"terminy" to święta rzecz.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Szkolenie okresowe pracowników
89PLN
Budowa hal
Ewidencja Importu Aut
2400 zł / rokPLN
Szkolenie z Ochrony Przeciwpożarowej
79PLN
Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Aparat dla dzieci
99,00 złPLN
Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach
500PLN
Metodyka prowadzenia instruktażu stanowiskowego
49PLN
0

Dopłaty do zakupu aut elektrycznych? Konsultacje projektu programu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska# i Gospodarki Wodnej przedstawia do konsultacji projekt programu dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych.

(czytaj więcej)
0

Urzędowe listy polecone. Od stycznia na skrzynce mailowej

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe #poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. To kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej.

(czytaj więcej)
0

Obsługa nowoczesnego granatnika. Szkolenie terytorialsów

W dniach od 11 do 22 listopada #br. w Karlsgonie (Szwecja) trwa szkolenie Polskich żołnierzy z obsługi nowoczesnego granatnika Carl Gustaf M4. W dwutygodniowych zajęciach organizowanych w siedzibie producenta uzbrojenia udział bierze m.in. troje Terytorialsów z Centrum Szkolenia Wojsk Obrony Terytorialnej z Torunia.

(czytaj więcej)
0

Świadczenia dla stulatków. Ustawa podpisana przez prezydenta

Przygotowane w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przepisy regulujące# mechanizm przyznawania świadczenia honorowego dla stulatków wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku. Co to oznacza praktyce? Świadczenie w wysokości 6,2 tys. brutto miesięcznie będzie przyznawane z urzędu, i co ważne, corocznie waloryzowane. Prezydent właśnie podpisał ustawę w tej sprawie.

(czytaj więcej)