Dziś mamy 20 czerwca 2021, niedziela, imieniny obchodzą:

14 listopada 2020

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlaczego warto je jeść?

fot. infoWire.pl

fot. infoWire.pl

Aż 83 proc. Polaków zaczyna dzień od śniadania: 75% na pierwszy posiłek w ciągu #dnia wybiera kanapki. Jak przygotować pełnowartościowe śniadanie i dlaczego ten posiłek jest tak ważny dla naszego zdrowia?

Wiele prawdy jest w powiedzeniu, że śniadanie należy jeść jak król. To nadal – i co do tego eksperci zajmujący się żywieniem są zgodni - najważniejszy posiłek w ciągu dnia. I to niezależnie od wieku, trybu życia czy celów związanych z odchudzaniem. Tak, również osoby odchudzające się powinny zadbać o właściwie zbilansowane śniadanie i nie ograniczać się tylko do filiżanki kawy.  

Pamiętaj, że nocą trwa intensywna regeneracja, a więc kiedy Ty śpisz, organizm pracuje. Jesteś osobą aktywną fizycznie od świtu? Z pewnością węglowodany dostarczą Ci porządnej dawki energii – świetnie sprawdzi się pełnoziarnista kanapka z dodatkiem świeżych warzyw. Sycące, prawidłowo skomponowane śniadanie jest jedną z najlepszych rzeczy jaką możemy zrobić dla swojej sylwetki. Zostało to udowodnione wieloma badaniami, że osoby, które jedzą śniadanie, szybciej chudną lub utrzymują zbilansowaną dietę, ponieważ nasz organizm szybciej przerabia kalorie na energię właśnie rano – mówi Katarzyna Piotrowska, dietetyk współpracująca ze szczecińską piekarnią Asprod.

 

Wartościowe śniadanie powinno składać się z produktów zbożowych o niskim indeksie glikemicznym: np. chleba razowego oraz białka: np. jajek, mleka lub mięsa. Takie zestawienie syci na długo i pozwala uniknąć „podjadania” w ciągu dnia. Co ważne badania pokazują, że niskokaloryczne śniadanie, w czasie którego liczymy kalorie, zwiększa apetyt w ciągu dnia – w szczególności ochotę na słodycze.

Zdrowie od rana

Jedzenie śniadań jest ważne nie tylko dla naszej wagi – udowodniono związek pomiędzy pomijaniem pierwszego posiłku. a poważnymi problemami zdrowotnymi. Przede wszystkim, co ważne jest szczególnie teraz w okresie jesienno-zimowym, zjedzenie śniadania zwiększa poziom interferonu gamma -białka, które aktywuje komórki odpornościowe i blokuje rozwój wirusów.

Zjedzone po kilkugodzinnej nocnej przerwie śniadanie, pobudza nasz metabolizm -  co, jak pokazują badania, chroni nas między innymi przed nadwrażliwością na insulinę oraz cukrzycą typu 2. Znalezienie chwili na dobrze zbilansowane jedzenie chroni również przed kłopotami z sercem: o 27% wzrasta ryzyko wystąpienia chorób serca u osób, które nie jedzą śniadań w porównaniu z tymi, którzy zaczynają dzień od śniadania.

Paliwo do rozwoju

Twoje dziecko nie ma rano apetytu lub woli dłużej pospać niż przeznaczyć ten czas na zjedzenie śniadania? Może to wpłynąć negatywnie na jego wyniki w nauce. Zgodnie z oceną specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie osoby, które nie jedzą regularnie śniadania gorzej funkcjonują pod względem fizycznym oraz umysłowym. Brak porannego posiłku może powodować u dzieci i młodzieży bóle głowy, rozdrażnienie oraz problemy ze skupieniem się. Rozwijający się organizm potrzebuje bardzo dużo kalorii, żeby prawidłowo funkcjonować: dotyczy to zarówno dziecka, jak i nastolatka. Dlatego warto zadbać o to, żeby dziecko przed rozpoczęciem szkolnych zajęć zjadło na przykład sycącą kanapkę z pomidorem i żółtym serem. Zawarte w chlebie witaminy z grupy B wpływają pozytywnie na funkcje poznawcze oraz układ nerwowy – przekonuje dietetyczka Katarzyna Piotrowska.

Śniadanie mistrzów

Najprostszym sposobem na wartościowe śniadanie jest przyrządzenie pysznej kanapki. Z czym ją jednak zrobić, żeby zapewnić swojej rodzinie posiłek pełen wartościowych składników odżywczych? Wszystko zaczyna się od chleba: Od pieczywa... należy wymagać. Pamiętajmy o zasadzie : nie ilość, a jakość spożywanych produktów zbożowych jest najważniejsza. Wybierzmy chleb ze sprawdzonej piekarni, gdzie wiemy że jest przygotowywany z naturalnych składników. Im krótsza etykieta, tym lepiej  – mówi Agnieszka Dominiak, z piekarni Asprod.  

Dobrym wyborem jest prawdziwy chleb pełnoziarnisty lub razowy, przygotowywany na zakwasie. Takie pieczywo to doskonałe źródło błonnika oraz złożonych węglowodanów, które na długo zaspokajają głód. Z kolei dodatek nasion słonecznika czy dyni w pieczywie lub sałatce dostarczy dodatkowych witamin i minerałów oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Aczkolwiek specjaliści osobom zdrowym zalecają, by nie przywiązywały się do jednego gatunku chleba. Czasem sięgały po razowy, innym razem graham lub biały pszenny. - W powszechnym mniemaniu uważa się, że najzdrowiej jest spożywać wyłącznie chleb razowy na zakwasie. Jest to w pewnym sensie mit, choć chleb ten jest rzeczywiście bardzo zdrowy. Należy pamiętać, że ważna jest również różnorodność spożywanych pokarmów, w tym także pieczywa. Jednak jeżeli ktoś spożywa cały czas chleb razowy na zakwasie, w jego diecie jest mnóstwo fitynianów, które utrudniają wchłanianie składników odżywczych mogąc tym samym zaburzać proces trawienia. Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla naszego organizmu jest spożywanie od czasu do czasu także innych rodzajów wypieków.

A co na kanapkę? Polecamy warzywa: pomidor, sałata, ogórki – o tej porze roku kiszone, ale też możemy sięgnąć po awokado czy cukinię. Do tego dokładamy ugotowane jajko, łyżkę twarożku lub plaster wysoko jakościowej wędliny: w ten sposób dostarczymy również bardzo cennej dla organizmu porcji białka. W okresie jesiennym świetnie sprawdzą się też pasty z pieczonych warzyw przygotowane dzień wcześniej: na przykład z dyni lub kalafiora. Wystarczy upiec warzywa w piekarniku, a potem zmiksować je z dodatkiem oliwy oraz ulubionych przypraw.

Materiał: infoWire.pl

Oceń artykuł: 5 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (3) Zgłoś naruszenie zasad

    • 0 (4)

    pijanica , w dniu 14-11-2020 21:21:19 napisał:

    Wóda z rana jak śmietana

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 0 (2)

    Kebs, w dniu 15-11-2020 20:10:26 napisał:

    Polecam kebsa

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Fotokubek klasyczny
19,90PLN
Sporządzanie listy płac
od 50PLN
Sprawdzanie geometrii kół
Usta - powiekszanie
Sprawdzanie i regulacja ciśnienia w ogumieniu
Stół rozkładany + 6 krzeseł
Szafy przesuwne
Meble systemowe w wybarwieniu Dąb Naturalny
0

Ocena pracy zdalnej przyczyną konfliktu między pracownikami a pracodawcami?

Przedsiębiorcy częściej niż pracownicy źle oceniają jakość# pracy zdalnej. Po upływie kilkunastu miesięcy, zastosowany w wielu przypadkach po raz pierwszy model zdalnego zatrudnienia, przynosi gorsze efekty zdaniem co trzeciego pracodawcy. Najmniej zadowoleni z home office są przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm. Opinię pracodawców podziela co piąty pracownik, a wielu z nich nie wie, jak się ocenić – wynika z badań przeprowadzonych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Nikt jednak nie ma wątpliwości, że nie ma już powrotu do rzeczywistości sprzed Covid-19.

(czytaj więcej)
0

Czym galerie handlowe przyciągają klientów? Przedstawiamy wyniki sondy

Co jest najważniejsze dla odwiedzających centra handlowe po# pandemii? Według wyników najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield nadrzędne dla klientów odwiedzających centra handlowe są: możliwość dokonywania zakupów na miejscu, bez korzystania z internetu oraz możliwość zrobienia spontanicznych, nieplanowanych zakupów. Najmniej ważny dla konsumentów okazuje się udział w eventach organizowanych na terenie centrum oraz korzystanie z oferty fitness.

(czytaj więcej)
0

Zadbaj o wątrobę. Sprawdź jak ją chronić!

Co szkodzi wątrobie? Jak ją chronić, by służyła nam jak najdłużej? Dowiesz się dzięki kampanii „Listy od W.”

(czytaj więcej)
0

Ranking opieki nad dziećmi. Polska zajęła 27. miejsce

Według raportu UNICEF, Luksemburg, Islandia, Szwecja, Norwegia i Niemcy zajmują# najwyższe miejsca w rankingu dotyczącym opieki nad dziećmi wśród 41 krajów OECD i UE. Na najniższych miejscach uplasowały się: Słowacja, Stany Zjednoczone, Cypr, Szwajcaria i Australia. Polska zajęła 27. miejsce.

(czytaj więcej)